Pblegacy.Org™

Pblegacy.Org™ | Blog TravelBlogger di bawah payung Pblegacy Network™

Pemilihan Bendera Adalah Hak Milik Pemerintah. Bukan Hak Milik Rakyat.

Bismillahirrohmanirrohiimm...

Aku menulis lagi buat kesekian kalinya akan suatu topik yang sudah lama aku mahu lakarkan apa aku mahu ia jadi lewat ketikan jemari waja....

Lelaki seperti aku bukanlah lelaki yang cenderung memilih untuk kepuasan tengkorokan sendiri. Yang hanya berani di dalam ramai. Malah aku ini lelaki yang tidak pernah mahu berharap akan ada orang yang bisa sokong apa aku punya pendapat kerana aku tahu dalam hati manusia itu penuh rasa dengki, busuk hati, sikap yang sinonim ada pada suatu bangsa namanya Melayu.

Aku menulis kerana aku ingin sekali mengatakan kepada para penyokong Sang Saka Malaya. Rasa betapa aku ingin melempang si Najwan Halimi itu. Rasa betapa aku ingin sekali menerajang bontot setiap budak hingusan yang berperangai konon telah dewasa di dataran merdeka itu...

Aku ingin sekali bertanya kepada kalian. Apa hak kalian ke atas bendera? Ketika kalian tertakluk kepada pemerintah, atas kapasiti apa kalian meminta hak memaksa-maksa bentuk bendera negara itu sepatutnya bagaimana?? Kalian bangsat?

Aku ingin sekali bertanya sekali lagi, pemerintah manakah dalam sejarah yang menyerahkan corak bendera negaranya di tentukan oleh orang awam? Bilang sama aku??

Bak kata satu suara pengikut ajaran syaitan PR ini...Empat Belas Jalur itu adalah perisai Sir Lancelot..Kepala hotak dia kenapa bebal sangat? Bukankah sebelum ia menjadi empat belas jalur, bilangan Jalur yang ada hanyalah sebanyak Sebelas Jalur sahaja! Namun setelah kemasukan Sabah Sarawak dan Singapura, maka di tambahkanlah jalur dan bucu bintang itu genap angkanya Empat Belas!

Bak kata Najwan Halimi lagi..Sang Saka Malaya adalah bendera Nusantara...bagi aku..itu pendapat dia...Pendapat penjilat nuar Brahim yang kemaruk pengiktirafan....

Lantak lah kalau kerajaan nak letak simbol tengkorak bertopi jerami sebagai bendera negara ke...letak pohon beringin ke...atau letak corak pedang/keris bersilang ke..atau letak pistol mainan sekalipun...itu adalah hak setiap pemerintah! Hak setiap Raja yang memerintah sesebuah negara!

Ingat!! Kamu semua cuma menumpang di bumi yang berdaulat!! Jadi jangan angkuh berlagak bahawa kamulah pejuang yang di utus Tuhan! seorang pejuang hakiki tidak pernah menggelar dirinya pejuang selagi nafas belum sampai pada hembusan terakhir!!

Ingatlah!! Kamu hidup hanya menumpang!! Jangan berlagak petualang!! Bangsat!!


5 Komentar untuk "Pemilihan Bendera Adalah Hak Milik Pemerintah. Bukan Hak Milik Rakyat."

Bendera Sang Saka yg menjadi isu sekarang bukan perkara baru. Mengikut sejarah, Kerajaan Hindu Majapahit (1293-1520) yg mula memperkenalkan bendera Sang Saka, dinamakan Sang Saka Merah Putih kerana warnanya cuma merah dan putih tanpa logo lain. Bila Indonesia merdeka, mereka juga mengambil bendera ini kerana ia melambangkan perjuangan Melayu Raya (Nusantara), merah sbg lambang perjuangan Melayu/Nusantara, manakala putih sbg lambang kesucian bangsa Melayu/Nusantara.

Di Malaysia, pihak yg mula menggunakan bendera Sang Saka merah putih ini ialah pejuang Melayu anti-penjajah British di bawah Kesatuan Melayu Muda (1938-1945) dan kemudiannya Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) (1945-1948), iaitu parti politik pertama orang Melayu di negara ini. Apabila PKMM menyertai Umno pada 1946, Umno turut menggunakan bendera Sang Saka merah putih ini hinggalah kini. Cuma dalam bendera Sang Saka merah putih versi Umno warna merah putih ditambah dgn gambar keris sebagai simbolik perjuangan Melayu. Bendera Umno ini berbeza sedikit dgn bendera Sang Saka Malaya di mana bagi bendera Sang Saka Malaya warna merah putih ditambah gambar bulan bintang sbg tanda kedaulatan Islam.

Hingga kini Umno masih menggunakan bendera Sang Saka merah putih dgn gambar keris ditengahnya. Dan hingga kini juga tidak ada sesiapapun (termasuk Datuk Seri Najib dan Pendekar Berkuda) yang marah apabila bendera Sang Saka merah putih Umno ini dikibarkan walaupun ia 95% sama dengan bendera Sang Saka Malaya.

Pada tahun 2006, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mencadangkan bendera merah putih Umno bersama keris kontotnya dinobatkan sebagai "Sang Saka Bangsa” dan telah dipersetujui oleh perwakilan Umno. Hingga sekarang bendera merah putih Umno masih dikenali sebagai "Sang Saka Bangsa".

Jika ada yg masih tidak suka dgn bendera Sang Saka ini, sila tanya pemuda Umno mengapa mereka mencadangkan nama Sang Saka sebagai bendera Umno tapi sekarang parti mereka sendiri mempertikaikan Sang Saka. Mengapa marah kepada bendera Sang Saka, bendera rasmi parti mereka sendiri??

Selain dari Umno, semangat Sang Saka ini juga ada pada bendera negara lain, termasuk Indonesia yg menamakan bendera mereka Sang Saka Merah Putih, di mana warna bendera mereka cuma merah putih tanpa logo-logo lain. Singapura juga menggunakan bendera merah putih seperti Umno juga cuma gambar keris diganti dengan gambar bulan dan empat bintang sbg lambang empat bangsa utama di dalamnya. Presiden pertama Singapura ialah Yusof Ishak, seorang pemimpin Melayu yang mahukan lambang merah putih kebanggaan Melayu dijadikan sebagai lambang bendera Singapura dan bendera itu masih kekal digunakan Singapura hingga kini.

Melaka juga sebagai negeri di mana bermulanya sejarah kegemilangan Melayu menggunakan bendera Sang Saka bagi mengingati simbol perjuangan Melayu. Cuma dlm bendera Melaka selain dari warna merah putih, ia ditambah dgn gambar bulan dan sebutir bintang bersegi empat sebagai lambang empat kaum utama di Melaka (Melayu, Cina, India dan Portugis)

Kepada rakyat biasa yang meminati sejarah, apabila isu bendera ini di mainkan (tidak kiralah ia dimainkan oleh BN atau PR), ia dilihat cuma sebagai permainan politik kedua-dua belah pihak bagi meraih simpati rakyat menjelang pilihanraya ke-13. Sebenarnya bendera merah putih kebanggaan Melayu, kebanggaan Umno, kebanggaan Indonesia dan Singapura ini tak wajar dijadikan isu oleh mana-mana pihak kerana tak ada apa isu pun utk dipanaskan oleh bendera ini. Cuma mereka yg suka membesarkan isu ini ialah segelintir ahli politik gila nama serta gila kuasa dan pengikut buta tuli mereka yg buta sejarah. Itu saja..

Jika tak tau sejarah belajarlah sejarah, kerana subjek sejarah tidaklah sesukar memahami subjek biologi, fizik, kimia, akaunting atau kejuruteraan. Belajarlah sejarah, jangan suka bercakap berdasarkan laporan akhbar Utusan Malaysia, Berita Harian, Harakah (akhbar Pas), Suara Keadilan (akhbar PKR) atau Roket (akhbar DAP) yg mungkin berat sebelah.

Selamat belajar sejarah!!

kamu pun same saje.. penjilat bontot najib celaka tu... kamu turut celaka kerana membiarkan manusia celaka memimpin... bodoh.. bebal dan bangsat.

Wa rasa blog lu ni penuh dengan bahasa/entri yang mengajak kembali kepada kebenaran. Tapi kenapa bahasa lu pada entri ini agak keterlaluan/rosak. Mohon perbaiki. Maknanya entri lu yang mengajak kembali ke jalan dinama jalan Islam yang sebenarnya tiada gunalah.

Jahannam punya pendekar bangsat ni... kau tak penah belajar sejarah ka??? Yang ko melalak pasal bendera ni apehal??? sapa yang nak tukar2 benderaa ni???? lain kali buat kajian dulu sebelum buat entri yang mengarut ni... bikin kitaorang gelak je baca.... adohaii

sang saka ke sakai ker..peduli hape aku...xnak aku bendera malaysia mcm bendere indon...fuck sang saka....

Seni menghuraikan topik adalah curahan dari rasa hati yang merasa. Anda boleh memberikan maklumbalas sesuka hati anda. Tapi sebarang ulasan yang tidak berkaitan dengan topik mohon dielakkan. Begitu juga ulasan yang bersifat memalukan. Terima kasih kerana bekerjasama.

 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info - PB Networks - Buku Rujukan PTD