Pblegacy.Org™

Pblegacy.Org™ | Blog TravelBlogger di bawah payung Pblegacy Network™

KEWAJIPAN MENUNDUKKAN PANDANGAN BAGI LELAKI DAN PEREMPUAN.

Bismillahirrohmanirrahiimm...

Aku ingin sekali menulis...lewat patah kata yang aku atur menjadi ayat..cantik atau tidak tiadalah ia menjadi satu kewajipan untuk aku kisahkan apa adanya...

Pada patah kata yang akan aku terai...aku mohon...jika ada yang khilaf..maka tegurilah aku...kerana apa yang aku tulis ini mengambil sedikit ayat-ayat Allah...iaitu dari surah An-Nur (surah ke 24) ayat 30 dan 31...

Berbalik kepada tajuk "KEWAJIPAN MENUNDUKKAN PANDANGAN BAGI LELAKI DAN PEREMPUAN".. Apa yang aku bakal kupas ini akan menjadi satu ruang untuk kalian berfikir dengan mata akal yang dikurniakan oleh Allah Ta'ala...

Aku mohon sebelum aku teruskan...kalian sediakan Qur'an tafsir ataupun buka laman web tafsir al-Qur'an...

Dalam ayat 30 surah an-Nur, Allah telah memerintahkan lelaki untuk menyekat ataupun menghalang pandangan mereka dari melihat perkara yang haram bagi mereka...maksiat...perempuan...aurat perempuan..dan lain lain...

Perintah ini adalah satu perintah jelas yang wajib untuk ditaati oleh sekalian kaum Muslimin yang beriman pada Allah..Tuhan Yang Maha Esa.....

Begitu juga dalam ayat 31 surah yang sama di mana Allah menurunkan perintah tersebut terhadap kaum wanita muslimah... Kewajipan untuk menunduk , menyekat dan menghalang pandangan mereka daripada perkara yang haram bagi mereka...menjaga maruah dan kemaluan mereka...

Ayat 31 ini mengandungi satu lagi perintah iaitu menutup belahan dada wanita dengan kain penutup kepala mereka...

PERSOALAN SERIUS

Aku bukan mahu mengatakan bahawa aku yang benar. Ataupun aku lah yang terbaik..tetapi aku penat melihat umat Islam saling bercakaran mengenai aurat seorang wanita dan lelaki...

Yang sana berbicara aurat lelaki itu begitu begini...aurat perempuan itu begitu begini...maka mulalah mereka meletakkan hukum fatwa itu ini begitu begini..sehingga membiarkan perkara yang lebih mustahak dalam mentaati hukum Allah...

Apa yang aku nampak..kecenderungan lelaki untuk mempersoalkan aurat perempuan itu begitu begini...sedangkan bahawa mereka sedang menderhakai perintah Allah mereka tidak sedar itu...

Allah suruh kita tundukkan pandangan daripada lihat perkara yang haram... Adakah kita tunduk dan patuh?? Tak perlu jawab kalau kamu nak menipu...

Kalau kamu lelaki yang taat pada perintah Allah...kamu tidak akan memandang tubuh perempuan yang haram untuk kamu lihat...haaa...gituu...

Tetapi kalau kamu jenis yang suka bertuhankan nafsu...kamu tidak akan mentaati perintah ini... Kamu tidak akan berkata..

"Kami tunduk dan kami patuh.."

Sebaliknya kamu wahai lelaki...akan mencari satu alasan lain...iaitu... Bahagian badan perempuan yang sekian-sekian itu adalah aurat...wajib tutup...maka kamu pun berlaku zalim kepada kaum wanita... Walaupun sebenarnya kamu menyangka bahawa kamu menjunjung perintah Allah...

LARANGAN UNTUK PEREMPUAN.

Perempuan..fitrah kejadiannya adalah dari bahagian bahagian seorang lelaki...Maka sudah pasti lelaki akan mempunyai daya tarikan semula jadi terhadap perempuan...kerana mereka adalah sebahagian dari tubuh lelaki dahulunya...dari tubuh Adam A.S....

Tetapi Allah telah berfirman bahawa perempuan adalah fitnah yang terbesar bagi lelaki di akhir zaman...dan penghuni neraka yang paling ramai adalah perempuan...

Allah telah melarang perempuan untuk keluar dari rumah tanpa ditemani muhrim mereka..*lihat situasi sekarang* ... Allah memerintahkan perempuan untuk menjaga pandangan mereka untuk melihat perkara yang haram bagi mereka... Allah memerintahkan perempuan untuk menjaga maruah dan kemaluan mereka dengan menutup aurat mereka... Allah juga memerintahkan perempuan untuk menutupi belahan dada mereka dengan apa yang mereka gunakan untuk menutup kepala mereka sebelum ini....ia bertujuan untuk mengelakkan syahwat lelaki yang ajnabi sekiranya terpandang bahagian tersebut...

Tutup kepala itu boleh bermaksud jilbab...tudung..kerudung...selendang...telekung...atau sebagainya...kerana Allah hanya menyebut... JUYUUBIHINNA... Yang mana ramai ulama ilmu tafsir bercanggah pendapat akannya...

Yang paling wajib itulah yang wajib ditutup dan dilindungi dari pandangan mata... Kerana ia boleh mendatangkan fitnah lebih besar...apa guna kalau tutup kepala kalau perintah yang sebenar iaitu "BIKHUMUURIHINNAA.." belahan dada mereka itu tidak tertutup dengan sempurna? Apa guna??

TANGGUNGJAWAB LELAKI

Aku muak untuk melihat manusia bertekak bab-bab aurat ini kalau diri sendiri tidak bermuhasabah untuk mentaati perkara lebih utama...

Aku muak nak tengok lelaki mempersoalkan dan mengutuk perempuan muslim...sedangkan mereka sendiri tidak mahu menjaga pandangan mereka...bukankah aurat perempuan itu haram di lihat? Bukankah Allah dah larang kamu lihat perkara-perkara haram itu? Jadi kenapa kamu lihat?? Kalau kamu tak lihat...perempuan itu tak akan rasa bangga diri...kerana dia langsung tak dipandang...walau betapa seksi dan cantiknya dia...bagai kan kaca yang tak bernilai...haa..gitu...

Instead of kita mempersoalkan mengenai aurat perempuan. Apa kata kita laksanakan perintah yang diperintahkan kepada kita... Tundukkan pandangan...haa..itu kan lebih baik??

Instead of perempuan-perempuan itu bertelagah bab-bab aurat bagai..apa kata kalau kalian juga ikut apa yang diperintahkan kepada kalian...haa..gituu...selesai...tundukkan pandangan...jaga maruah...jaga kemaluan...jaga aurat...tutup belahan dada...

Kata nak masuk syurga kan??

Selamat berjaya!! \(^_^)/

p/s : gila panjang aku menulis...grrrr....

p/s : sekali pandang perempuan boleh lagi...utk kenal muka dia..dua kali pandang kau boleh naik nafsu...sebab tu la kena tundukkan pandangan.. *guru aku cakap*

*titik pada aksara*


6 Komentar untuk "KEWAJIPAN MENUNDUKKAN PANDANGAN BAGI LELAKI DAN PEREMPUAN."

Salam perkenalan.

Silalah berkunjung ke blog saya di www.tintaasyraf.com

Apalah sudi kiranya jika blog saya terdapat di blog list saudara/i.

Terima kasih banyak-banyak dan salam perkenalan dariku.

yes aurat lelaki yg sering dilupakan adalah pandangan nya...memang sukar!

assalamualaikum...info yang bernas, ana nk copy bleh? :)

assalamualaikum...info yng bernas..bleh ana nk copy skit :)

Wa'alaikumussalam...silakan... :-)

Seni menghuraikan topik adalah curahan dari rasa hati yang merasa. Anda boleh memberikan maklumbalas sesuka hati anda. Tapi sebarang ulasan yang tidak berkaitan dengan topik mohon dielakkan. Begitu juga ulasan yang bersifat memalukan. Terima kasih kerana bekerjasama.

 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info - PB Networks - Buku Rujukan PTD