Pblegacy.Org™

Pblegacy.Org™ | Blog TravelBlogger di bawah payung Pblegacy Network™

ANTARA ANUGERAH BLOGGER, KFC DAN SOLAT

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarokaatuh...

Aku bukan mahu bicara panjang lebar tentang apa...cuma mahu berkongsi apa aku rasa lewat ketik jemari yang kini sudah ralit untuk aku terakan ayat kata...Namun demi menghidupkan juga nyawa dan nafas di dunia maya..agar kewujudanku di ketahui...maka aku catitkan saja di sini...


Satu....


Anugerah blogger, especially bagi yang terbaru iaitu World Social Media Award yang baru saja di tutup tirai pengundiannya, adalah sesuatu yang aku tidak nampak akan apa perlunya...ya...emang mungkin saja ia untuk menghargai...tetapi cara dan kaedah pengadilan itu sangat aku tidak sukai... kaedah pengadilan seperti itu memungkinkan berlakunya penyelewengan pada pengundian...percayalah...kerana aku sudah lagi akan segala pertandingan-pertandingan ini... Yang tidak pernah bersih dari sifat tamak haloba para pesertanya... 


Jadi apa guna anugerah itu jika apa yang berlaku tidaklah seadil yang di canang?? Habiskan saja ulah bicara...aku tidak mahu kau rasa kau sudah benar-benar telus untuk terus mendabik dada akan kebanggaan kau pada blog kau....


Dua...


KFC....atau lebih dikenali sebagai Ayam Goreng Kentaki yang mula menjadi isu akibat tindakan para pekerjanya... Tetapi aku tak mahu ulas pada perbuatan itu...memang...telah ada manusia yang bersifat celaka...dan di mana-mana pun ramai manusia yang berperangai celaka... sama ada kau melayu, cina ataupun india.... bila kau punya perangai itu celaka...jangan kau mula kata kau baik...


Bak kata Fynn Jamal, DUIT....orang kalau dah makan di kedai-kedai makan seperti itu akan berlagak macam dia adalah orang kaya....konon-konon CUSTOMER FIRST tu maknanya dia adalah maharaja... maka suka hati dia mau bikin apa dia suka... apa dia ingat orang lain tak ada hati perasaan kah?? Aku tak salahkan si pekerja yang membelasah si pelanggan itu....tapi aku tidak juga sokong tindakan dia.... kau cari pasal...kau mahu dabik dada kau yang di zalimi?? Kepala hotak kau!


Aku tidak mahu sokong mana-mana perangai orang...yang salah tetaplah salah...biar siapa dia...apapun statusnya...kesalahan tetaplah kesalahan...sama juga seperti aku...seorang lelaki yang berdosa berat... jadi tidak usah kau mahu sanjung sama aku...tidak usah kau mahu puji sama aku... dan jika kau keji aku....buruk-burukkan aku... WAKAFA BIROBBIKA HAADIYAN WA NASWIROO.... 


Tiga...


Solat...ramai yang berdakwah tentang agama...basa basi bukan lah apa...aku memang lelaki yang berdosa berat...jika kau mahu banding aku dengan kamu...mungkin saja kamu lebih baik...tetapi adakah kita tahu siapa yang lebih baik di sisi Yang Maha Esa??


Assolaa tukhoirumminannauuummmm.... solat itu lebih baik daripada tidur....namun berapa ramai di antara kita yang menjaganya?? Berapa ramai di antara kalian yang tahu akan kewajibannya untuk melaksanakannya....dan tahukah kamu bahawa...tiada fidyah dalam solat? Tidak seperti puasa Ramadhan.... Jika kamu tidak melaksanakannya...20 tahun kamu hidup....20 tahun kali 365 hari kali 5 kali sehari.... bisakah kamu hitung jumlah solat fardu yang telah kamu tinggalkan??


Aku melihat solat yang sekian banyak...bermacam gaya...bermacam jenis...rukuk yang berlebihan....sujud yang tidak menemukan hidung dengan tempat sujud....imam yang tidak qiam....dan sekian banyak lagi bidaah-bidaah yang wujud di dalam solat itu... sehingga aku sering tertanya-tanya...apakah mereka tidak pernah mengambil pengajaran dari yang lain-lain...


Kata guru ku....orang yang tidak mampu qiam dalam solat tidak bisa jadi imam... sedangkan kita semua tahu...3 pergerakan sahaja sudah membatalkan khusyuk solat.... tetapi berapa ramai yang mengetahuinya dan mengambil pengajaran daripadanya?? Wallahua'lam...

Dan...untuk kesekian kali...aku ingin doa.... ya rohmatan lil 'alamin...mudah-mudahan kita bisa bertemu di subuh nanti ya...pada lafaz takbir subuh yang bening...ketika mimpi masih memayungi indah di tabir mata.... 


 Salam perjuangan dan salam hati dari aku untuk kamu sekalian ya... (^_^)


p/s : maaf...akibat kekangan masa....aku tidak dapat menulis dengan kerap...juga komitmen aku semakin berubah.... doakan ya mudah-mudahan....kita semua kekal di bawah payung rahmat Illah... Illahi ya Rabb...





1 Komentar untuk "ANTARA ANUGERAH BLOGGER, KFC DAN SOLAT"

terima kasih kerana ingat kan saya yang sering terlupa

Seni menghuraikan topik adalah curahan dari rasa hati yang merasa. Anda boleh memberikan maklumbalas sesuka hati anda. Tapi sebarang ulasan yang tidak berkaitan dengan topik mohon dielakkan. Begitu juga ulasan yang bersifat memalukan. Terima kasih kerana bekerjasama.

 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info - PB Networks - Buku Rujukan PTD